# #

Het museum.

Entreeprijzen:
• jeugd tot 12 jaar gratis.
• jeugd 12-18 jaar €5,00
• volwassenen €7,50

In dit museum staat het werk van tekenaar/schrijver Marten Toonder en zijn beroemde striphelden heer Bommel en Tom Poes centraal. Op 260 m2 zijn alle Bommel- en Tom Poes-strips en curiosa van 1941 tot heden te zien. Bastiaan Koijck is de oprichter van het museum, dat gevuld is met zijn persoonlijke collectie, die hij vanaf zijn zevende jaar verzameld heeft.

Alle aanwezige items tonen de ontwikkeling van heer Bommel en Tom Poes van een kinder naar een volwassenenverhaal. De spannende, magische verhalen met veel gooi- en smijtwerk veranderen in de loop van de jaren in breeduitgesponnen verhalen met toenemende verdieping en bezinning.

Marten Toonder

Marten werd ongewild taalvernieuwer met een aantal woorden zoals denkraam, minkukel en bovenbaas. Ook bedacht hij uitdrukkingen zoals: verzin eens een list, kommer en kwel, geld speelt geen rol, een eenvoudige doch voedzame maaltijd en natuurlijk: als je begrijpt wat ik bedoel. Ook Bastiaans boek ‘Verhalenverteller Marten Toonder’, dat hij recent heeft geschreven, is in het museum te koop.

In het boek lees je hoe Marten zich ontwikkelde van beginnend tekenaar tot leider van de grote Toonder Studio’s, waarmee hij wereldwijde bekendheid kreeg. De Walt Disney van Europa kon het zakendoen echter niet goed combineren met het vele artistieke werk en trok zich in 1965 in Ierland terug om zich geheel te wijden aan het tekenen en schrijven.